Ważne! Ta strona internetowa stosuje pliki cookies w celu zapewnienia komfortu podczas przeglądania serwisu. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies,
zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu. Zamknij informację
Kancelaria podatkowa Joanna Kudłata
Jesteś tu: Aktualności > ogólne > Nowe obowiązki przy sprzedaży Internetowej od 01 lipca 2024
Nowe obowiązki przy sprzedaży Internetowej od 01 lipca 2024
2024-07-05 07:05:47, ogólne
1 lipca 2024 zaczęła obowiązywać w Polsce unijna dyrektywa DAC-7, która nakłada na internetowe platformy sprzedażowe nowe obowiązku w zakresie raportowania i sprawozdawczości. Głównym celem wprowadzenia zmian jest uszczelnienie systemu podatkowego poprzez ograniczenie niezarejestrowanych działalności gospodarczych polegających na sprzedaży internetowej. Jakie są założenia, obowiązki platform, a przede wszystkim konsekwencje wprowadzenia dyrektywy w Polsce?

Podstawowe założenia
Podstawowym celem wprowadzenia zmian w zakresie sprzedaży internetowej jest identyfikacja osób prowadzących sprzedaż na skalę mogącą wskazywać na regularną działalność gospodarczą w przypadku, gdy osoby te nie prowadzą zarejestrowanej działalności. Nowe przepisy obejmą transakcje sprzedaży towarów, świadczenia usług, udostępniania środków transportu oraz nieruchomości. Choć raportowaniem zajmą się platformy internetowe, to z założenia jest ono nakierowane na sprawdzanie osób dokonujących czynności poprzez te platformy. W Polsce za największe platformy internetowe, które zostaną objęte obowiązkiem raportowania można uznać Allegro, OLX, Vinted.

Nowe obowiązki

Operatorzy platform będą zobowiązani przekazywać Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacje dotyczące sprzedawców (czyli użytkowników tych platform, którzy dokonują za ich pośrednictwem sprzedaży), którzy przekroczyli określone limity, tj. 30 transakcji lub 2 000 euro w skali roku. Po przekroczeniu przez użytkownika wskazanych limitów, operator platformy będzie miał obowiązek uzyskać od niego dane wymagane przez ustawę, jak przykładowo: imię i nazwisko, adres, numer identyfikacyjny dla celów VAT, dane dotyczące prowadzonej działalności. Ma to na celu zidentyfikowanie sprzedawców, którzy dokonują transakcji poza działalnością (prywatnie). Jeśli użytkownik będzie uchylał się od przekazania wymaganych przez operatora informacji, w takiej sytuacji zostanie mu zablokowana możliwość dokonywania kolejnych transakcji na danej platformie.
Ważne: Raportowaniem będą objęte transakcje od 1 stycznia 2023 r. – wynika to z faktu, że Polska wprowadziła przepisy z opóźnieniem. Oznacza to, że sprzedawcy, którzy w ubiegłym roku przekroczyli wskazane w ustawie limity, a nie prowadzą działalności gospodarczej, mogą spodziewać się kontroli z urzędów skarbowych w celu wyjaśnienia, czy uzyskane przez nich przychody powinny zostać opodatkowane.

Podsumowanie

Wprowadzane przepisy mają na celu zmniejszenie „szarej strefy” w sprzedaży internetowej, uszczelnienie systemu podatkowego oraz wyrównanie konkurencyjności na rynku. Często bowiem sprzedawcy, którzy nie prowadzą działalności, sprzedają towary czy usługi po znacznie niższych cenach od osób, które taką działalność prowadzą, a co za tym idzie ponoszą też jej koszty w postaci podatków czy ZUS. Zmiany spowodują, że „nieoficjalni” sprzedawcy będą musieli liczyć się z konsekwencjami dokonanych transakcji, w związku z czym mogą ograniczyć swoją działalność i przenieść ją do zarejestrowanych źródeł.
Projekt i wykonanie SN-DESIGN