OBOWIĄZEK AKTUALIZACJI DANYCH ADRESOWYCH
Przedsiębiorcy, płatnicy podatków lub składek ubezpieczeniowych, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, osoby fizyczne dla których identyfikatorem podatkowym jest Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) muszą aktualizować dane adresowe
w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.
Obowiązek dochowania tego terminu nie dotyczy osób fizycznych objętych rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej i niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT.
Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG
Przedsiębiorcy wpisani do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) aktualizują adres zamieszkania/
adres siedziby/adres miejsca prowadzenia działalności za pośrednictwem tej ewidencji poprzez złożenie wniosku CEIDG-1. Aktualizacji można dokonać w CEIDG elektronicznie lub osobiście w urzędzie miasta lub gminy.
Przedsiębiorcy wpisani do KRS
Przedsiębiorcy wpisani do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) aktualizują adres siedziby za pośrednictwem tego rejestru poprzez złożenie odpowiedniego wniosku KRS. Aktualizacji można dokonać w KRS elektronicznie lub osobiście.
Osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej
Osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które nie podlegają wpisowi do KRS aktualizują adres na formularzu NIP-2 i składają go w urzędzie skarbowym osobiście lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej, lub wysyłają
listownie na adres urzędu skarbowego. Obowiązek ten dotyczy osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnych, m.in. kościołów, spółek cywilnych, wspólnot mieszkaniowych, stowarzyszeń, szkół i przedszkoli.
Osoby fizyczne, dla których identyfikatorem podatkowym jest NIP, niewpisani do CEIDG
Osoby fizyczne, dla których identyfikatorem podatkowym jest Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP), niewpisani do CEIDG, aktualizują adres na formularzu NIP-7 i składają go w urzędzie skarbowym osobiście lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej, lub wysyłają listownie na adres urzędu skarbowego. Obowiązek ten dotyczy m.in. obcokrajowców, duchownych, rolników, przedsiębiorców prowadzących działy specjalne produkcji rolnej, wspólników spółki jawnej, płatników składek ubezpieczeniowych, osób uzyskujących przychody z tytułu najmu/dzierżawy będących zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT.
Osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nieprowadzące działalności gospodarczej lub niebędące zarejestrowanymi podatnikami VAT nie muszą aktualizować adresu zamieszkania w powyższym terminie. Osoby te aktualizują adres zamieszkania w rocznym zeznaniu podatkowym, innej deklaracji lub w dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym, lub na formularzu ZAP-3, który składają w urzędzie skarbowym osobiście lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej, lub wysyłają listownie na adres urzędu skarbowego.