KASY REJESTRUJĄCE W 2015 ROKU
Stosowanie kas rejestrujących w 2015 r. - obowiązki, zwolnienia
Sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (dalej: osób prywatnych) generalnie powinna być ewidencjonowana w kasie rejestrującej. Są jednak pewne zwolnienia z ewidencjonowania. Nowe rozporządzenie - co do zasady - przedłuża obecnie obowiązujące regulacje. Wprowadziło jednak także pewne zmiany - będą one obowiązywały od 1 stycznia 2015 r.
Limit zwolnienia ze stosowania kasy rejestrującej
Limit obrotów uzyskiwanych ze sprzedaży dla osób prywatnych uprawniający do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania pozostanie na niezmienionym poziomie - wynosi on (i będzie wynosił) 20.000 zł (tzw. limit zwolnienia podmiotowego z ewidencjonowania). Limit ten dotyczy zarówno podatników kontynuujących sprzedaż dla ww. podmiotów, jak i rozpoczynających taką sprzedaż (w tym drugim przypadku ww. limit będzie należało liczyć - podobnie jak obecnie - w proporcji do okresu dokonywania sprzedaży/świadczenia usług dla osób prywatnych w danym roku podatkowym).
Utrzymano również system zwolnień u podatników, u których udział wartości dostaw towarów i świadczonych usług wymienionych w części I załącznika do ww. rozporządzenia w obrotach z działalności dla osób prywatnych jest większy niż 80%. Warto jedynie podkreślić, że w części I załącznika są określone również "nowe" tytuły zwolnieniowe - dotyczy usług nadawczych i elektronicznych.
Zwolnienia ze względu na rodzaj wykonywanych czynności i sposób ich dokumentowania
Katalog czynności zwolnionych z ewidencjonowania ze względu na rodzaj wykonywanych czynności i sposób ich dokumentowania (tzw. zwolnienie przedmiotowe) jest - i będzie w 2015 r. - określony w załączniku do rozporządzenia w sprawie zwolnień… W znacznej mierze katalog ten nie uległ zmianie.
W "nowym" katalogu nie przewidziano jednak zwolnienia z ewidencjonowania ze względu na stosunkowo niewielką liczbę świadczonych usług i liczbę odbiorców (odpowiednio nie więcej niż 50 usług i mniej niż 20 odbiorców), gdy każde świadczenie usług jest dokumentowane fakturą. Jeżeli jednak podatnik realizuje działalność dla osób prywatnych w niewielkim zakresie, będzie mógł nadal korzystać ze zwolnienia, ale z innego tytułu (tj. ze zwolnienia ze względu na obroty).
Ponadto, w "nowym" rozporządzeniu wprowadzono zwolnienie z ewidencjonowania dla usług nadawczych i elektronicznych (dotyczy podatników świadczących usługi telekomunikacyjne). Podobnie jak obecnie, również usługi telekomunikacyjne będą korzystały ze zwolnienia z ewidencjonowania. Definiując ww. usługi, będzie jednak należało odnieść się do definicji ustawowych (a nie jak obecnie, przy usługach telekomunikacyjnych - do PKWiU).
Wprowadzono także nowy tytuł zwolnieniowy dla sprzedaży środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Zwolnienie to będzie mogło być stosowane, jeżeli sprzedaż w całości zostanie udokumentowana fakturą ( poz. 49 załącznika do rozporządzenia i § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia). Wprowadzenie tej regulacji będzie ułatwieniem dla podatników, u których sprzedaż dla osób prywatnych stanowi marginalną część ich działalności. Dodatkowo, obrotu ze sprzedaży środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (a także ze sprzedaży nieruchomości) nie będzie się uwzględniało w limicie obrotów 20.000 zł. Zatem sprzedaż środków trwałych nie spowoduje już utraty prawa do zwolnienia z ewidencjonowania.
W celu uwzględnienia możliwości różnych form płatności z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług, zmieniono również brzmienie zwolnienia z ewidencjonowania w związku z dokonaniem zapłaty za pośrednictwem poczty, banku, czy SKOK (dotyczy zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży towarów dokonywanej w systemie wysyłkowym i świadczenia usług na rzecz osób prywatnych). Z "nowego" brzmienia poz. 37 i 38 ww. załącznika wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest otrzymanie całości zapłaty w ww. formie przez dostawcę towaru/świadczącego usługę. Nie powinno być już zatem wątpliwości, że zwolnienie z ewidencjonowania może być stosowane także wówczas, gdy np. zapłatę na rachunek bankowy podatnik otrzymuje od kuriera (a nie bezpośrednio od finalnego nabywcy towaru), a także przy innych formach zapłaty (np. za pośrednictwem pay-u).
Zmieniono również brzmienie przepisu zwalniającego z ewidencjonowania usługi notarialne. Uwzględniając fakt, że czynności notarialnych mogą dokonywać również zastępcy notarialni lub aplikanci notarialni, zwolnieniem objęte będą czynności notarialne (a nie jak obecnie - usługi notariuszy w zakresie objętym wpisem do repertorium A i P).
W "nowym" katalogu czynności zwolnionych z ewidencjonowania nie ma już odrębnego zwolnienia dla sprzedaży biletów i rezerwacji miejsc przy przewozach rozkładowych pasażerskich, gdy zapłata dokonywana jest w całości za pośrednictwem poczty, banku, lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Usługi będą mogły jednak nadal korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania w związku z poz. 38 "nowego" załącznika (czyli gdy zapłata będzie w całości dokonana za pośrednictwem poczty, banku, itp. i z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczy).
Pewnych zmian dokonano także w poz. 14-16 ww. załącznika, czyli zwolnieniach z ewidencjonowania usług transportu pasażerskiego - po wyrazie "ceny" wykreślono wyrazy "urzędowe". Zmiana ta wynika z utraty mocy ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach i zmian wprowadzonych do ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
Doprecyzowano także poz. 42 (obecnie poz. 41) załącznika dotyczącą zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży biletów (pobierania należności) przez rewizorów w przypadku braku odpowiedniego dokumentu przewozu lub dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego. Obecne zwolnienie w transporcie kolejowym dotyczy drużyn konduktorskich, czyli osób zatrudnianych przez przewoźników na konkretnych stanowiskach. Ponieważ sprzedaż biletów (pobieranie należności) może być realizowane przez inne osoby działające na rzecz przewoźników, "nowe" zwolnienie ma dotyczyć również należności pobieranych przez inne uprawnione osoby.
Czynności, które w 2015 r. obowiązkowo trzeba będzie ewidencjonować w kasie fiskalnej
Obecnie czynności, które obowiązkowo muszą być ewidencjonowanie w kasie rejestrującej, określone są w § 4 obecnego rozporządzenia w sprawie zwolnień. Przykładowo, w kasie rejestrującej trzeba ewidencjonować dostawę: gazu płynnego, części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych, wyrobów tytoniowych, świadczenie usług przewozu osób i ich bagażu podręcznego taksówkami, itp. W "nowym" rozporządzeniu katalog czynności, które obowiązkowo muszą być ewidencjonowane, zostanie rozszerzony o następujące usługi (§ 4 pkt 2 lit c-j "nowego" rozporządzenia):
• naprawa pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawa opon, ich zakładanie, bieżnikowanie i regenerowanie),
• w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
• w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
• w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
• prawnicze (z wyjątkiem czynności notarialnych),
• doradztwa podatkowego,
• związane z wyżywieniem, sklasyfikowane w PKWiU 56 - dotyczy wyłącznie usług: świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo oraz usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych - katering (nie dotyczy usług świadczonych na pokładach samolotów i usług stołówek w placówkach oświatowych dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu),
• fryzjerskie, kosmetyczne i kosmetologiczne.
W 2015 r. obowiązek stosowania kas rejestrujących będą zatem miały m.in. wszystkie warsztaty samochodowe, lekarze, zakłady kosmetyczne i większość punktów gastronomicznych, świadczące usługi dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Obowiązek stosowania kasy rejestrującej mogą mieć także prawnicy i biura rachunkowe wykonujące usługi dla osób prywatnych.
Obowiązek ewidencjonowania nie będzie dotyczył świadczenia usług, które wcześniej będą nabyte przez pracodawcę we własnym imieniu, ale na rzecz pracowników (czyli - w uproszczeniu - przy usługach refakturowanych na pracowników). Zatem pracodawca, obciążając pracownika np. kosztami pakietu medycznego, czynności tej nie będzie musiał ewidencjonować w kasie rejestrującej.
Stosowanie kas rejestrujących w 2015 r. - obowiązki, zwolnienia
Pewnych zmian dokonano także w przepisie dotyczącym obowiązkowego ewidencjonowania dostaw towarów, tj.:
1) obowiązkiem ewidencjonowania objęto dodatkowo dostawę perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
2) zmodyfikowano zwolnienie dotyczące obowiązkowego ewidencjonowania dostawy nośników danych (płyt CD, DVD, itp.) - obowiązkiem ewidencjonowania będą objęte wszystkie zapisane i niezapisane nośniki danych cyfrowych i analogowych (a nie jak obecnie - jedynie zawierające dane zapisane).
W związku z rozszerzeniem katalogu czynności, które będą musiały być obowiązkowo ewidencjonowane w kasie rejestrującej, uznano za zasadne wprowadzenie okresu dostosowawczego (na zainstalowanie kasy rejestrującej). Podatnicy, którzy nie stosują kasy rejestrującej (korzystają ze zwolnienia z ewidencjonowania ze względu na obroty), ale po 31 grudnia 2014 r. będą kontynuowali świadczenie usług objętych "nowym" obowiązkiem ewidencjonowania, nie będą musieli od razu kupować kasy rejestrującej. Będą na to mieli czas do końca lutego 2015 r. Ewidencjonowanie ww. usług będzie musiało nastąpić dopiero od 1 marca 2015 r.
Jeżeli do końca 2014 r. podatnik będzie miał prawo do stosowania zwolnienia z ewidencjonowania, ale w związku ze zmianą przepisów prawo to utraci, będzie musiał rozpocząć ewidencjonowanie od 1 marca 2015 r. (§ 8 ust. 2 "nowego" rozporządzenia). Ten przepis będzie istotny m.in. dla podatników, którzy obecnie korzystają ze zwolnienia w związku z wykonywaniem stosunkowo niewielkiej liczby usług dla niewielu odbiorców (obecnie - poz. 34 załącznika; takiego zwolnienia w 2015 r. już nie będzie). Jeżeli od 1 stycznia 2015 r. ww. podatnicy nie będą mogli korzystać z żadnego innego zwolnienia z ewidencjonowania, będą musieli rozpocząć ewidencjonowanie od 1 marca 2015 r.